سندروم روده تحریک پذیر چیست

سندروم روده تحریک پذیر ایا باعث لاغری میشود؟ ایا درمان دارد؟ برای بهبود شرایط چه کاری میتوانم انجام دهم؟ و… .برای رسیدن به پاسخ سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

سندروم روده تحریک پذیر که با نام abs شناخته میشود، یک نوع اختلال معده روده ای هست که با درد شکمی نفخ و مشکلات دفع همراه است. این سندروم یکی از مشکلات شایع گوارشی هست که خیلی پر چالش و دردسر ساز می شود.

سندروم روده تحریک پذیر در خانم ها بیشتر دیده می شود و محرک های روانی هم در این حالت اثرگذار هست. در مورد علائم و پیشگیری آن در ادامه مقاله توضیح جامع و کاملی داده می شود اما در ابتدا لازم است بدانید که سندوم چیست؟

سندروم مجموعه از خصوصیات قابل تشخیص بالینی است که همزمان با هم رخ می دهد که علت مشخصی برای ایجادش نمی شود پیدا کرد. علتی که سندروم روده تحریک پذیر نامیده می شود در حقیقت نداشتن نشانه مشخص و علت مشخصه بالینی هست.

علائم روده تحریک پذیر

علائمی که در روده تحریک پذیر افراد پیدا می کنند درد در ناحیه شکم همراه با نفخ و یبوست یا اسهال است. اصولاً افراد با دستشویی رفتن و دفع بهتر می شوند. حداقل ساعاتی دردها کم می شود و گاهی چند روز فرد را درگیر میکند. این بیماری خطرناک نیست و تبدیل به سرطان و بیماری های دیگر نمی شود.

این بیماری خطرناک نیست فقط زندگی فرد را مختل می کند

انواع روده تحریک پذیر

چهار نوع روده تحریک پذیر داریم:

  • روده تحریک پذیر همراه با یبوست
  • روده تحریک پذیر همراه با اسهال
  • روده تحریک پذیر که هر دو علائم یبوست و اسهال را دارد که با آن یبوست متناقض می گویند.
  • حالت چهارم گاهی یبوست گاهی اسهال که با آن حالت طبقه بندی نشده می گویند.

علت بروز روده تحریک پذیر چیست؟

علت بروز روده تحریک پذیر چیست؟

عوامل زیادی باعث این بیماری می شود از جمله :

  • رژیم غذایی
  • ژنتیک
  • نقص در عضلات روده
  • استرس و مشکلات روحی
  • جراحی های ناحیه شکم
  • شرایط روحی و استرس
  • اختلالات هورمونی در خانم ها

تشخیص سندروم روده تحریک پذیر

بسیاری از افراد هستند که روده تحریک پذیر دارند اما خودشان نمی دانند آیا نیاز به آزمایش برای تشخیص آن هست؟ برای تشخیص روده تحریک پذیر بعد از مشکلات و تحولات در روده شخص به دکتر مراجعه می کند، علائمی مثل نفخ زیاد یا یبوست و اسهال زیاد.

پزشک با پرسیدن سوالاتی در خصوص علائم و چک کردن بیماری های مرتبط با این علایم، در نهایت علت را سندروم روده تحریک پذیر مینامد. در حقیقت چون توضیح دادیم بیماری بدون تشخیص بالینی هست، وقتی شخص بقیه بیماری ها را نداشته باشد و علایم گوارشی را دارد بیماری ان شخص سندروم روده تحریک پذیر شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: افزایش یا کاهش شیر مادر در دوران شیردهی

آیا نیاز به آندوسکوپی و کولونوسکوپی یا آزمایش خون برای این بیماری هست؟

اصولاً وقتی فردی بالای ۵۰ سال باشد یا مشکلات همراه با تب یا خونریزی و یا کاهش وزن ناگهانی را دارد، دکتر علائم را چک میکند و آزمایش های مورد نیاز را می نویسد. بیماری سندروم روده تحریک پذیر خیلی به بیماری کولیت روده یا التهابات روده شبیه است و با انجام آندوسکوپی و آزمایشات دیگر مشخص میشود فرد بیمار درگیر کدام یک از این دو گزینه هست.

در کولیت روده التهابات روده در آندوسکوپی و کولونوسکوپی مشخص می شود اما در سندروم روده تحریک پذیر هیچ علائمی نیست.

درمان روده تحریک پذیر چگونه هست؟

درمان روده تحریک پذیر چگونه هست؟

روده تحریک پذیر بیماری هست که درمان کامل ندارد با داروها و رژیم غذایی و کنترل عوامل موثر بر این بیماری مثل استرس میتوان کمک کرد که شخص با وجود بیماری بتوانند به کارهای خود برسد و علائم کمتر شود و کمتر شخص را اذیت کند.

ایا دارویی برای روده تحریک پذیر هست؟

داروهای ضد اسپاسم و مکمل های فیبری برای درمان روده تحریک پذیر استفاده می شود. نکته حائز اهمیت این است که این داروها فقط علائم را کاهش می دهند و درمان کامل صورت نمی گیرد.

مواقعی که شخص درگیر علائم این بیماری می‌شود مثل یبوست و یا اسهال مزمن و یا نفخ شدید کمک به کاهش علائم می کند.

بیشتر بخوانید: چطور لاغر بشم؟

بهترین درمان چیست؟

برای روده تحریک پذیر بهترین درمان رژیم غذایی اصولی هست در حقیقت روده با غذاهای مختلف واکنش میدهد. وقتی که شخص رژیم غذایی اصولی داشته باشد کمتر درگیر علائم می گردد.

چه غذاهایی برای روده تحریک پذیر خوب نیست؟

چه غذاهایی برای روده تحریک پذیر خوب نیست؟

درحقیقت روده تحریک پذیر با خوراک هایی تشدید می شود که لازم است شخص بیمار در ابتدا آن خوراک را قطع کند و بعد به مرور و آرام آرام آن را به چرخه غذایی خود اضافه کند. مثل لبنیات که اصولاً افرادی که دارای سندروم روده تحریک پذیر هستند با خوردن لبنیات درگیر اسهال یا یبوست یا نفخ می شوند.

بهتر است از لبنیات فاقد لاکتوز استفاده شود اما بهترین نوع لبنیات، لبنیات پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها در واقع باکتری های مفید روده را افزایش میدهند. کربوهیدرات ها در چرخه غذایی بیماران سندروم روده تحریک وزیر باعث مشکلات می شوند که لازم است در رژیم غذایی شخصی مقدار آن تنظیم شود.

سیر و پیاز را بهتر است محدود کنید و در صورتی که در ابتدا خیلی با این دو واکنش می دهید به صورت کامل حذف شود. در طول هفته ها و ماه ها به مرور به خوراک روزانه تان اضافه شود.

میوه هایی مثل آلو و سیب مناسب نیستند و باعث ایجاد علائم گوارشی می شوند. غذاهای بسیار داغ نخورید. در بیماری سندروم روده تحریک پذیر خوردن غذا در محیط پر تنش و یا خوردن غذا با سرعت باعث افزایش علائم میشود. بهتر است در محیط کار غذا نخورید زیرا در محیط کار تنش و استرس زیاد است و اصولاً افرادی که در محیط کار غذا میخورند علائم بیشتری را هم تجربه می کنند.

کمتر ادویه‌ها را استفاده کنید در حقیقت ادویه های تند باعث علائم گوارشی میشود و بهتر است از آنها کمتر استفاده شود.

نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات باعث علائم بیشتر شما می شود که بهتر است از آنها استفاده نکنید یا به مرور مقدارش را کمتر کنید تا کمتر درگیر علائم گوارشی مثل یبوست و اسهال بشوید.

قهوه و چایی را محدود کنید. قهوه و چایی باعث بدتر شدن علائم می شود. محصولات قندهای مصنوعی مثل محصولات رژیمی با قندهای رژیمی درست می شود که باعث بیشتر شدن علائم شما می گردد. در صورتی که تمایل دارید از چای استفاده کنید بهتر است کمرنگ باشد و در مقدار کم مصرف شود.

نکته حائز اهمیت این است که برای درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر باید صبور باشید. زیرا این بیماری درمان کامل ندارد در حقیقت با رعایت غذایی و کنترل دارویی می‌تواند علائم را کاهش دهید. اما به این معنا نیست که برای همیشه درمان شده اید و بهتر است همیشه رعایت های غذایی را انجام دهید.

چه غذاهایی برای سندروم روده تحریک پذیر مفید است؟

بیشتر در خصوص این بیماری محدودیت خوراک ملاک است. زیرا با خوردن خوراک های شما درگیر علائم می شوید و وقتی که خوراک تان را کنترل کنید و غذاهایی که باعث علائم می شود را محدود کنید سبب حال بهترتان هستید.

پروبیوتیک ها گزینه مناسبی برای استفاده در خصوص سندروم روده تحریک پذیر هست. محصولات لبنی مثل ماست پروبیوتیک در بازار وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و ترشی شور، پنیر، چای و محصولات حاوی پروبیوتیک همه برای شما مناسب است.

ایا لبنیات را حذف کنیم؟

لبنیات برای روده تحریک پذیر

 اصولا افراد با لبنیات واکنش گوارشی پیدا می کنند که بهتر است از محصولات فاقد لاکتوز استفاده شود. نکته مهم این است که اگر شما عادت به استفاده از لبنیات نداشتید باید آرام آرام آن ها را به چرخه غذایی خود اضافه کنید. اگر به صورت یکباره لبنیات را به چرخه غذایی خود اضافه کنید علائم شما شدید می شود.

خامه و پنیر هم جزو لبنیات به حساب می آیند که بهتر است نسبت به شرایط گوارشی خود از آنها استفاده کنید. در حقیقت در افراد مختلف نسبت به مقدار استفاده شخص علائم گوارشی متفاوت هست و در بعضی از افراد سبب مشکلات و در بعضی بدون علائم هست.

نسبت به بدن خود می توانید از این موارد استفاده کنید در حقیقت این بیماری نیاز به آزمون و خطا دارد تا شما چرخه غذایی خودتان را پیدا کنید. مشاورین تغذیه با بررسی علائم گوارشی شما رژیم شما را تنظیم می‌کنند که کمتر درگیر این علائم باشید.

راه پیشگیری برای سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

راه پیشگیری مشخصی برای این بیماری نمیتوان گفت چون عوامل مختلف سبب ان می شود. اما با رعایت رژیم غذایی سالم و تحرک روزانه و کاهش استرس، کلا سلامت تر هستید و میتوان برای پیشگیری این عوامل را موثر دانست.

ایا با روده تحریک پذیر میتوان به اندام دلخواهمان رسید؟

بله روده تحریک پذیر بیماری هست که با کنترل غذایی خیلی راحت میتوان با رژیم غذایی به  تناسب اندام رسید و در واقع هم خوش اندام بشید هم سلامت.

خوراک های تشدید کننده این بیماری در رژیم غذایی شما حذف یا محدود میشه و خوراک های مفید اضافه میشود. در نتیجه برنامه غذایی هم شرایط سلامتی شما را بهبود میده هم شما را خوش اندام میکند.

تیم رژیم آنلاین اندام زیبا جهت تناسب اندام راهنمای شماست.

شما می توانید با ارسال پیام به شماره های زیر از دوره های فوق العاده تیم ما بهره مند شوید

برای لاغری به شماره زیر

09057290112

و برای چاق شدن به شماره زیر

4.9/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *